تاریخ انتشار: چهارشنبه 1401/01/17 - 10:53
کد خبر: 428815

آگهی استخدام را چگونه بنویسیم؟ ( مناسب کارفرمایان)

آگهی استخدام را چگونه بنویسیم؟ ( مناسب کارفرمایان)

تمامی آگهی‌های استخدامی از نگاه کارجویان به‌طورکلی از سه بخش اصلی تشکیل شده است: درباره شغل، درباره شرکت و سوابق ارسال رزومه. دو بخش اول از چند قسمت جزئی نیز تشکیل شد‌ه‌اند که در ادامه هرکدام را نام برده و توضیح می‌دهیم.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»، برای بسیاری از کارفرمایان نوشتن متن آگهی استخدام مشاغل می‌تواند کاری سخت یا گیج‌کننده به نظر برسد و از موارد مهمی که باید در یک متن آگهی ذکر شوند‌‌، اطلاع کافی نداشته باشند. همین امر باعث می‌شود تا بسیاری از آگهی‌های استخدامی منتشرشده در سایت‌های کاریابی ناقص به نظر برسند و رزومه کافی دریافت نکنند. به همین دلیل در این مقاله به شما یاد خواهیم داد که چگونه یک آگهی استخدام استاندارد و جامع بنویسید تا بتوانید رزومه‌های بیشتری از کارجویان دریافت کنید.

تمامی آگهی‌های استخدامی از نگاه کارجویان به‌طورکلی از سه بخش اصلی تشکیل شده است: درباره شغل، درباره شرکت و سوابق ارسال رزومه. دو بخش اول از چند قسمت جزئی نیز تشکیل شد‌ه‌اند که در ادامه هرکدام را نام برده و توضیح می‌دهیم.

مشخصات کلی موقعیت شغلی

ابتدای آگهی استخدام شامل قسمت «درباره شغل» است که از 4 بخش کلی تشکیل شده است. در ادامه نحوه نوشتن متن هرکدام را توضیح خواهیم داد.

روز و ساعات کاری

شما باید در این قسمت روزها و ساعات کاری موقعیت شغلی موردنظر را تعیین کنید. این ساعات بر اساس تمام‌وقت یا پاره‌وقت بودن فرصت شغلی می‌تواند متفاوت باشد. بر اساس قانون کار، حداکثر ساعات مجاز کار کردن برای کارمندان تمام‌وقت، 44 ساعت در هفته است و بیشتر از این ساعت اضافه‌کاری محسوب می‌شود.

سفرهای کاری و نوع همکاری

اگر فردی که استخدام می‌کنید نیاز به رفتن به مأموریت‌های کاری داشته باشد، باید در این قسمت مشخص شود. همچنین نوع قرارداد با شرکت شما مانند تمام‌وقت، پاره‌وقت یا پروژه‌ای بودن در قسمت نوع همکاری ذکر می‌شود.

مزایا و تسهیلات

هر شرکتی مزایا و تسهیلات خاصی به کارمندان خود ارائه می‌دهد که می‌تواند بر اساس نظر کارفرمایان و سیاست‌های سازمان‌ها متفاوت باشد. شما باید در این قسمت مزایایی مانند وام، پاداش، پورسانت، سرویس رفت‌و‌برگشت، وعده‌های غذایی و ... را که قادر هستید به کارمند خود ارائه دهید، تعیین کنید.

شرح وظایف

در قسمت بعدی، وظایف شغلی و مسئولیت‌های مورد انتظارتان از فردی که قرار است او را استخدام کنید، شرح داده می‌شود. در این قسمت باید به‌طور کامل تمامی وظایف را ذکر کنید تا کارجویان از همان ابتدا با مسئولیت‌های خود بعد از استخدام در شرکت شما آشنا شوند.

شاخص‌های کلیدی ازنظر کارفرما

بخش بعدی متن آگهی استخدام مربوط به شاخص‌های کلیدی کارفرماست. در حقیقت در این قسمت مدارک تحصیلی موردنیاز، نرم‌افزارهای مهم و الزامات شغلی موردنظر با جزئیات شرح داده می‌شود. در ادامه به برخی از موارد این قسمت اشاره کرده‌ایم.

میزان تحصیلات

اگر موقعیت شغلی موردنظر شما نیازی به تحصیلات خاصی ندارد، می‌توانید این قسمت را خالی بگذارید.

سابقه کاری

میزان سابقه کاری موردنیاز برای هر آگهی استخدامی، بسته به شغل می‌تواند متفاوت باشد. اگر در حال استخدام کارمند یا کارشناس هستید، معمولاً سابقه کاری یک تا دو سال را در نظر بگیرید؛ اما برای سطوح شغلی بالاتر میزان سابقه کاری نیز افزایش می‌یابد.

مهارت‌های نرم‌افزاری

در اغلب مشاغل دانش نرم‌افزاری موردنیاز است. اگر در شغل موردنظر شما نیز کارجویان باید مهارت های نرم‌افزاری خاصی داشته باشند، در این قسمت تک‌تک آن‌ها را نام برده و سطح مورد انتظار خود را از هریک از آن‌ها مشخص کنید. علاوه بر مهارت‌های نرم‌افزاری، می‌توانید مهارت‌های نرمی که مدنظرتان است مانند روابط عمومی بالا یا روحیه کار تیمی را نیز در این قسمت بیان کنید.

شرایط احراز شغل

قبل از درج آگهی استخدام باید در بخش بعدی، شرایط استخدام را برای کارجویان شرح دهید. مواردی که در این قسمت می‌توانند ذکر شوند در ادامه بیان شده‌اند.

سن و جنسیت

سن قابل‌قبول اغلب کارفرمایان برای کارجویان معمولاً بین 25 سال تا 40 سال است؛ با‌این‌حال بسته به تخصصی که این موقعیت شغلی دارد، میزان سن می‌تواند کاملاً متفاوت باشد. به‌عنوان‌مثال، اگر قصد استخدام کارآموز دارید شاید ترجیح دهید از افراد جوان‌تری دعوت به همکاری کنید.

وضعیت سربازی برای آقایان

برخی از شرکت‌های دانش‌بنیان سرباز امریه می‌گیرند؛ اما برخی دیگر فقط با داشتن کارت پایان خدمت یا معافیت افراد را استخدام می‌کنند. شما نیز باید با توجه به سیاست‌های شرکتتان وضعیت سربازی را تعیین کنید.

میزان تحصیلات و دانش زبان انگلیسی

میزان تحصیلات قبلاً در قسمت شاخص‌های کلیدی نیز ذکر شد. در حقیقت فرقی ندارد که این مورد را در این قسمت یا قسمت‌های قبلی تعیین کنید. حتی ذکر دوباره آن در این بخش خالی از لطف نیست. همچنین امروزه دانش زبان حداقل در حد متوسط برای اغلب مشاغل امری ضروری محسوب می‌شود. شما می‌توانید در این قسمت سطحی از زبان انگلیسی را‌ که از کارمند خود انتظار دارید، تعیین کنید.

امکان دورکاری

در سال‌های اخیر با گسترش ویروس کرونا بسیاری از شرکت‌ها امکان دورکاری را برای کارمندان خود فراهم کرده‌اند و از مزایای آن نیز بهره‌مند شده‌اند. اگر شما نیز می‌خواهید فردی دورکار را استخدام کنید، می‌توانید در این قسمت مشخص کنید.

حقوق پیشنهادی

میزان حقوق و مزایای پیشنهادی شرکت شما با توجه به سطح شغلی و تمام‌وقت، پاره‌وقت یا پروژه‌ای بودن آن باید در این قسمت ذکر شود. توجه داشته باشید که هر حقوقی که پیشنهاد می‌دهید از پایه حقوق وزارت کار کمتر نباشد و سعی کنید درآمدی متناسب با کاری که از کارجو انتظار دارید، پیشنهاد دهید.

کارآموزی

بسیاری از کارفرمایان دانشجوها یا فارغ‌التحصیلان رشته‌های مختلف را به‌صورت کارآموز استخدام می‌کنند و مهارت‌ها و دانش لازم را به آن‌ها در طول دوره کارآموزی یاد می‌دهند. این کار اغلب مزایای زیادی دارد؛ زیرا معمولاً کارآموزان افرادی باانگیزه و مشتاق یادگیری هستند و شما نیز می‌توانید آن‌ها را طبق سیاست‌های سازمان خودتان پرورش دهید. اگر شما هم نیاز به کارآموز دارید می‌توانید در این قسمت گزینه کارآموزی را انتخاب کنید. همچنین می‌توانید طول دوره کارآموزی و با حقوق یا بدون حقوق بودن آن را نیز شرح دهید.

درباره شرکت

بخش دوم و مهم متن آگهی استخدام، توضیح درباره شرکت، حوزه کاری، تعداد کارمندان یا اهداف حرفه‌ای آن است. شما باید در این قسمت به‌طور واضح و دقیق بدون غلط املایی درباره شرکت خود توضیحاتی برای کارجویان ارائه دهید تا آن‌ها را ترغیب کنید برای شما رزومه بفرستند. شاید برخی کارفرمایان نوشتن این قسمت از متن آگهی را جدی نگیرند؛ اما مطمئن باشید درصد خوبی از کارجویان ترجیح می دهند قبل از ارسال رزومه برای شرکت، درباره آن بیشتر بدانند. معمولاً شرکت های معتبر نگارش این قسمت را جدی می‌گیرند و به همین دلیل رزومه‌های بیشتری از سمت کارجویان دریافت می‌کنند.

جمع‌بندی

در متن آگهی استخدامی مواردی از قبیل شرح وظایف و نوع شغل، شاخص‌های کلیدی کارفرما مانند انواع مهارت‌ها یا نرم‌افزارهای موردنیاز، شرایط استخدام مانند سن، تحصیلات، جنسیت، سربازی و ... ذکر می‌شوند. کارفرمایان باید قبل از انتشار آگهی استخدامی، تمامی موارد مهم در مورد کارجو و وظایف و انتظاراتی که از او می‌رود، مرور کرده و بتوانند به‌طور واضح و کامل آن‌ها را در متن آگهی استخدامی شرح دهند. گفتنی است که با نوشتن آگهی‌های استخدام جذاب و استاندارد می‌توانید کارجویان توانمندتری جذب کنید.

بعد از دریافت رزومه از سمت کارجویان، به‌دقت آن‌ها را بررسی کنید. همچنین بسیاری از سایت‌های کاریابی تست شخصیت شناسی رایگان در اختیار کارجویان می‌گذارند که شما می‌توانید نتایج آن را برای هر کارجو مشاهده کرده و دیدی کلی درباره آن‌ها به دست آورید.

در این مقاله یک نمونه متن آگهی استخدام استاندارد را در اختیار شما قرار دادیم که امیدواریم برای شما مفید واقع شده باشد.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
کدام سرورهای HPE برای سازمان شما مناسب هستند؟
صعود تاریخی افغانستان به جام جهانی فوتسال
کلاس‌های دانشگاه‌ها امروز به مدت ۲ ساعت تعطیل شد
اولین تصاویر از لحظه شلیک جدیدترین پهپاد انتحاری سپاه +فیلم
زمان ثبت‌نام کلاس اولی‌ها اعلام شد
جزئیاتی از برگزاری انتخابات ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
بازداشت قطاری دانشجویان معترض آمریکایی +فیلم
بازارگردانی در اختیار بورس و فرابورس قرار گرفت
لحظه حمله پلیس به تحصن‌کنندگان در دانشگاه واشنگتن +فیلم
دانشجویان یونانی هم به‌ پا خاستند +فیلم
تجمع دانشگاهیان سراسر کشور در حمایت از خیزش دانشجویان در آمریکا
بشاگرد چگونه بشاگرد شد؟ +فیلم
هشدار هواشناسی درباره سامانه بارشی جدید
کلاس‌های پیام نور امروز به مدت ۲ ساعت تعطیل شد
رقابت ۱۲ هزار داوطلب در پنجاه و یکمین دوره آزمون دستیاری پزشکی
شروط معافیت از مالیات بر عایدی سرمایه در انتقال املاک تعیین شد
امکان تحصیل دختران متأهل در مدارس روزانه
ورود یک واکسن خوراکی به برنامه واکسیناسیون کودکان
روایت جالب وزیر راه پاکستان از استقبال مردم از رئیسی
بارش‌ ها ادامه دارد/ کاهش نسبی دما در روزهای پایانی هفته
آرامش بازار نفت و افول قیمت طلا تا چه زمانی ادامه دارد؟
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top